Oh sisters, let's go down.. down in the river to pray.




Jag älskar ikoner.. sjukligt mycket och jag vet inte varför.. Allra mest det här motivet av Madonna och Jesusbarnet. Den är så vacker, så obeskrivligt vacker. Jag har alltid en ikon i handväskan, det är min lyckoamulett.. den är en liten träikon med Jesus på ena sidan och en liknande denna bild på andra. Den är jätteviktig, jag har den alltid med mig. Jag skulle vilja ha ikoner i hela huset!

Jag hoppas att jag vet vad jag tror när jag blir gammal.. nu är det så mycket som spelar in. Jag tror absolut på nånting större än detta..kanske en himmel, med en Gud. Samtidigt tror jag på andar, spöken, tomtar och troll.. så jag vet inte vad jag kallas, vidskeplig, andlig, öppet sinne? Ett pucko som går i kyrkan men svär? Jag har absolut syndat, tro mig. Jag gillar öl, tatueringar och skaffar barn före äktenskapet.. Am I a sinner?

Men jag trivs i att vara i kyrkan, sjunga i kör och gå på gudstjänster med mina syskon.. jag känner inre frid, harmoni och allt känns lättare. Hoppas det inte är fel att jag inte är helt troende. Jag är vilsen, jag vill tro mera. På nånting. Vore det inte sjukt tråkigt om inte himlen fanns? Jag vill träffa farmor, min gamla katt och Johnny Cash i himlen, dom är bergis där. Den vackraste film jag vet är 'Fried Green Tomatoes' Den handlar om två äldre damer som möts i slutet av livet och blir bästa vänner, Ninny berättar sin livshistoria.. dels att hon fick en funktionshindrad son som dog ifrån henne när han var 30 år.. hon säger en så vacker replik 'How could anyone beleive that my precious little boy could be a burden? Sometimes I can't wait to get to heaven to see him again!'


Kanske känner jag harmonin i kyrkan för att jag är uppväxt med att vara i kyrkan, det är helt natlurligt för mig.. alla gånger jag spelat fiol och sjungit i kyrkan, spelade i kyrkans musikskola och orkestrar från jag var sju år till jag var 16.. barnkör, nying, scouterna. Barndom och kyrkan hör ihop. Jag tänker absolut ta med mig mina barn till kyrkan, sen får dom själva avgöra när dom blir äldre vad som känns rätt.

So long sinners! Hallelujah. Herrens frid, hell yeah.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag älskar också den filmen! Och ikoner, det finns liksom ingen annan konst som liknar dom. Jag gav morfar en ikon jag målade på gymnasiet och nu tjatar han alltid på mig att måla fler så han kan ha en i varje rum. Förresten spelar det nog ingen roll hur mycket man tror eller på vad, tron är nog viktigast för en själv.

Harry skickar en puss till tant Dea

2010-02-19 @ 19:13:24
URL: http://harryochmamma.blogg.se/
Postat av: Dea

åååh, måla en till mig! jag betalar! :D ha.



Stor puss till HarryBoy, snart får han en lekkamrat av mig <3<3

2010-02-27 @ 11:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0